Świeże szparagi są szybkie i łatwe do przyrządzenia, dzięki czemu każdy posiłek wydaje się nieco bardziej wyjątkowy. Szparagi poza swoją prostotą są kopalnią witamin, mikroelementów i substancji odżywczych. Nic dziwnego, że gdy trwa sezon, w sklepach, gdzie można kupić szparagi – ustawiają się gigantyczne kolejki.

Szparagi – właściwości

Szparagi to wiosenne warzywo pełne składników odżywczych. Warto je zjeść zaraz po kupieniu ponieważ, gdy są świeże mają najwięcej właściwości pozytywnie wpływających na nasze zdrowie. Mogą pomóc w walce z rakiem, są dobre dla mózgu i pomagają w odchudzaniu. Jedna szklanka gotowanych szparagów zawiera jedynie 40 kcal, 4 g białka, 4 g błonnika i ogromną dawkę potasu. Potas jest dobry dla utrzymania prawidłowego ciśnienia krwi, ponieważ wspomaga pracę układu krążenia. Szparagi zawierają kwas foliowy, który wzmacnia organizm i spowalnia proces starzenia się skóry. Pomaga przy regeneracji uszkodzonych komórek, dlatego jest idealny dla kobiet w trakcie ciąży. Szparagi pomagają w leczeniu artretyzmu, reumatyzmu, wspomagają układ odpornościowy oraz pracę nerek.

Jak obrać szparagi?

Niezależnie od tego, czy szparagi są białe, czy zielone sposoby ich obierania są takie same. Szparagi koloru białego są bardziej włókniste, więc wymagają większej precyzji obierania, żeby podczas jedzenia nie natrafić na twardą niteczkę. W przypadku zielonych szparagów ich obieranie uzależnione jest od świeżości. Bardzo często młode zielone szparagi nie wymagają żadnej obróbki. Najlepszym narzędziem do obierania szparagów jest zwykła obieraczka, która cieniutko i delikatny sposób oddzieli twardą skórkę od warzywa. Szparagi należy obierać od nasady główki w stronę korzenia. Nie ma potrzeby obcinania samej główki, ponieważ jest miękka i nie zawiera twardych włókien.

Jak długo należy gotować szparagi?

W zależności od tego, jakim sposobem gotujemy szparagi – długość ich przyrządzenia może się różnić. Jeżeli korzystamy ze specjalnego kosza parowego możemy spodziewać się gotowego dania już po około 8 minutach. Wybierając zwykłe naczynie np. patelnię lub garnek długość gotowania szparaga może być dłuższa, dlatego należy co jakiś czas nakłuwać go widelcem. Jak będzie miękki to oznacza, że jest gotowy do skonsumowania.

jak długo gotować szparagi

Jak przechowywać szparagi ?

Szparagi najlepiej jest przechowywać w chłodnym miejscu np. w lodówce nastawionej na temperaturę nie mniejszą niż 2 stopnie. Jest to optymalna temperatura ich otoczenia. Jeżeli chcemy, aby nasze szparagi dłużej utrzymały świeżość możemy owinąć je w wilgotną ściereczkę i wsadzić do chłodziarki. Mamy wtedy pewność, że będą świeże przez nawet 20 dni.

Przepis na krem z zielonych szparagów

Składniki:

  • 500g zielonych szparagów
  • duża cebula
  • 4 ząbki czosnku
  • 4cm obranego korzenia imbiru
  • łyżka masła klarowanego
  • szczypta kurkumy
  • szczypta gałki muszkatołowej
  • sól
  • pieprz
  • natka pietruszki lub szczypiorek do dekoracji

Sposób przygotowania:

Dokładnie umyj szparagi (w zimnej wodzie), obierz ze skórki i odetnij twarde brzegi. Pokrój na małe kawałeczki. W garnku rozpuść masło klarowane i podsmaż wcześniej posiekaną na drobno cebulę oraz czosnek. Niech się zeszkli. Dodaj pokrojone szparagi, starty na tarce imbir, kurkumę i smaż wszystko na małym ogniu przez około 5 minut. Wlej gorącą wodę lub wodę z bulionem warzywnym tak, aby przykryła szparagi. Gotuj, aż wszystko zmięknie. Wszystko zmiksuj blenderem, dodaj sól, pieprz i gałkę muszkatołową według uznania. Podawaj ozdobione natką pietruszki lub szczypiorkiem.
Smacznego!