Znany od lat i przez wielu uwielbianych. Znajdziemy go praktycznie w każdej polskiej kuchni. Wzmacnia doznania smakowe i sprawia, że na chwilę można zapomnieć o codziennych troskach. Mowa tu oczywiście o cukrze, który podkręca słodki smak w coraz większej gamie produktów spożywczych. Niestety, jego nadmiar może stanowić zagrożenie dla naszego organizmu, dlatego też warto ograniczyć spożycie białych kryształków i poszukać zdrowszych, równie skutecznych zamienników.

Negatywny wpływ cukru na nasze zdrowie

Nie bez powodu cukier gości dziś w każdym polskim domu. Jest to jeszcze pokłosie szeroko zakrojonej kampanii informacyjnej, która miała miejsce w I połowie XX wieku, a tezy, które były w niej powielane, na długo utkwiły Polakom w pamięci. “Cukier krzepi” – tak m.in. firmowano cudowne właściwości sacharozy. Przypisywano mu zdolności pobudzające, pozytywnie wpływające na rozwój dzieci. Nic bardziej mylnego.

Szereg badań wykonanych w ciągu ostatnich lat wyraźnie wskazuje, że cukier ma negatywny wpływ na nasze zdrowie. Przede wszystkim jest nośnikiem dodatkowych kalorii, a spożywany pod różną postacią (słodkich batonów, napojów, lizaków, cukierków, jogurtów etc.) gromadzi się w naszym organizmie. Wówczas to zwyczajnie zaczynamy przybierać na wadze, a wokół brzucha, ud czy pośladków obserwujemy przyrost tkanki tłuszczowej. Cukier spowalnia proces metabolizmu, dlatego też znacząco może przyczyniać się do rozwoju otyłości. Ponadto, jego spożywanie w nadmiernych ilościach może doprowadzić także do rozwoju wielu chorób, w tym cukrzycy, problemów z nadciśnieniem i dolegliwości sercowych, trądziku, a nawet nowotworów. Zbyt duża ilość cukru jest w stanie zaburzać nastrój oraz zwiększać ryzyko depresji.

Co w takim razie zamiast cukru?

Obecnie na rynku istnieje wiele produktów, które skutecznie zastąpią cukier w codziennej diecie, a co więcej, będą źródłem wartościowych substancji dla naszych organizmów. Jednym z najpopularniejszych sposobów jest miód – ten co prawda może mieć więcej kalorii niż cukier, ale zawiera minerały i enzymy, które pozytywnie wpływają na zdrowie. Poza tym, naturalnie występujące w nim cukry, są bardzo dobrze przyswajane przez organizm. Mniej kalorycznym sposobem będzie ksylitol, znany również jako cukier brzozowy. Zawiera on aż o 40% mniej kalorii niż zwykły cukier, a pozyskiwany jest najczęściej z brzozy. Co najważniejsze, ksylitol wzmacnia układ odpornościowy organizmu, zwiększa przyswajalność wapnia oraz wpływa pozytywnie na nasz wygląd (opóźnia proces starzenia).

Moc słodkości zagwarantuje także stewia, która jest słodsza niż standardowy cukier, a jednocześnie ma niski poziom kalorii i indeksu glikemicznego. Otrzymywana jest ze świeżych lub suszonych liści, dlatego też zawiera szereg cennych minerałów, m.in. magnez, potas, chrom, wapń. Świetnym sposobem na osłodę będą także suszone owoce – rodzynki, daktyle, figi, morele. Świetnie uzupełnią smak owsianki czy jogurtu, a jednocześnie dostarczą naturalnych witamin.

Jaki jest najlepszy zamiennik cukru?

Trudno jest odmówić sobie przyjemności z jedzenia słodkiego, ale obecne na rynku zamienniki wcale nie oznaczają rezygnacji ze smakowych doznań. Najlepiej sięgać po produkty pochodzenia naturalnego, które nie tylko urozmaicą smak naszych dań, ale dostarczą organizmowi szereg cennych i wartościowych witamin. Jest w czym wybierać.