Bieganie cieszy miliony ludzi, ponieważ jest dobre dla twojego ciała i umysłu oraz nie wymaga żadnego specjalistycznego sprzętu. Wszystko, czego potrzebujesz, to dobra para butów do biegania i mobilizacja. Bieganie może wydawać się tak proste, że przygotowanie się do rozpoczęcia rutynowej procedury może wydawać się głupie. Ale ucząc się kilku podstawowych informacji o tym sporcie możesz zwiększyć przyjemność z uprawiania go oraz zwiększyć skuteczność treningów.

Co nam daje regularne bieganie?

Większość ludzi, którzy zaczynają bieganie, robi to ze względu na korzyści fizyczne, społeczne i psychiczne, które przynosi. Bieganie jest jednym z najskuteczniejszych sposobów na spalanie kalorii, budowanie wytrzymałości układu sercowo-naczyniowego i pomaga zwiększyć wytrzymałość fizyczną. Jeśli biegasz na świeżym powietrzu, czerpiesz korzyści przebywania wśród przyrody, co może zmniejszyć stres, lęk i poprawi ogólny nastrój. Bieganie zapewnia również inne korzyści zdrowotne potwierdzone badaniami. Bieganie ma niski próg wejścia nie potrzebujesz żadnego wyszukanego sprzętu, jest stosunkowo niedrogi i możesz to robić niemal wszędzie. Jest to działanie, które możesz zacząć w każdym wieku. Nigdy nie jest za późno, aby zacząć biec. Wiele osób, które podjęły się uprawiania togo sport, robi to w wieku 50, 60 lat, a nawet 70 lat.

Bieganie a odchudzanie

Bieganie spala więcej kalorii niż większość ćwiczeń. Utrata wagi wymaga spalenia większej ilości kalorii niż się konsumujemy, a ćwiczenia zdecydowanie mogą w tym pomóc. Bieganie jest świetną opcją, ponieważ spala więcej kalorii niż większość innych ćwiczeń, dlaczego? Ponieważ angażuje wiele różnych mięśni do ciężkiej pracy. W szczególności trening interwałowy o wysokiej intensywności obejmujący szybkie bieganie spala najwięcej kalorii na minutę, przy użyciu różnych mięśni i przy ich maksymalnej mocy. Podczas 10 minutowego biegu jesteśmy w stanie spalić aż 1200 kalorii. Podczas truchtu czyli wolniejszego biegania przy 10 minutowym wysiłku jest to mniej więcej 750 kalorii. Bieganie sprawia że wysmukla się sylwetka, w ten sposób pracuje się nad całym ciałem, a nie tylko nad jedną jego częścią.

co daje bieganie

Bieganie – jak zacząć

Absolutnie najlepszym sposobem aby zacząć biegać jest znalezienie odpowiedniej motywacji. Dla jednych może to być schudnięcie do wakacji, dla innych poprawa kondycji. By wytrwać w postanowieniu dobrym sposobem jest znalezienie wyścigu, zapisanie się do niego, opłacenie go i zapisanie go w kalendarzu. Ustalona data wyścigu pomoże zachować koncentrację i regularny harmonogram treningów. By efektywnie zacząć bieganie warto stworzyć sobie plan biegania. Plan biegania ma przedstawiać dni, w których będziesz trenował, czas trwania biegu oraz dystans. Idealnym pomysłem dla początkujących zaczęcie przygody z bieganiem od interwałów. To znaczy na zmianę bieg i marsz. Najlepiej zacząć od 30 sekund biegu i 1 minuty marszu. Stopniowo zwiększaj czas biegu, aż do osiągnięcia wyznaczonego celu.

Rozciąganie po bieganiu – zapobiegaj kontuzjom

Wykonywanie ćwiczeń rozciągających po biegu pomoże ci stopniowo się ochłodzić, poprawić elastyczność mięśni i co najważniejsze zabiegnie kontuzjom. Rozciąganie najlepiej wykonywać po ćwiczeniach, gdy mięśnie są ciepłe i bardziej elastyczne. Oddychaj głęboko i regularnie podczas ćwiczeń. Staraj się rozciągnąć do momentu, w którym poczujesz napięcie lub lekki dyskomfort. Nie powinieneś odczuwać bólu podczas wykonywania rozciągania. Rozciąganie po treningach jest bardzo ważne, to dzięki niemu nasze ciało, a przede wszystkim stawy są bardziej odporne na kontuzje. Pamiętaj również o rozciąganiu przed bieganiem.